Sotovento d.o.o.


   Dansk Sprog / language
TUREN I BIL    I BIL VIA MUNCHEN    FLYV TIL KRK   

TUREN I BIL



Der er cirka 1400 km fra Danmark til Kroatien. Fra Danmark er der stort set motorvej hele vejen til Ljubljana i Slovenien. Turen kan med fordel tilrettelægges via internettet med f.eks. www.dk.map24.com. Den kan beregne den hurtigste rute og angive den korteste vej mellem to angivne byer i Europa. Destinationen angives til "Croatia og byen / øen er 51500 Krk"

Er du på Sjælland så foreslår vi som udgangspunkt Gedser på Lolland. Herefter kunne en rute være følgende byer:

(Tyskland) Berlin, Leipzig, Nürnberg, München

(Østrig) Salzburg, Villach

(Slovenien) Ljubliana - Postonja

(Kroatien) Rijeka

En vigtig ting er at medbringe et vejatlas. Der er forskellige forlag at vælge imellem.

Trafik

Vær opmærksom på den til tider stærke trafik på hele motorvejsnettet gennem Tyskland og Østrig om sommeren. Det gør ikke sagen bedre at der mange steder repareres på motorvejen, hvilket ofte fører til bilkøer. Hvis man vil slippe for sådanne uventede begivenheder, er en mulighed er at køre de lange stræk om natten. På den måde kan man sandsynligvis undgå de lange køer ved grænseovergange, tunneller, vejarbejder og pasovergange. Vores tur bød dog ikke på nogen nævneværdige bilkøer, hverken frem eller tilbage, så dagskørsel er absolut ikke indiskutablet. Finder man de europæiske motorveje trættende kan køreturen lettes væsentligt ved at benytte et biltog fra Hamborg til Villach. Oplysninger fås hos DSB på tlf. 70 13 14 16

Enhver, som har kørt på Autobahnen før, vil nikke genkendende til folks hyppige brug af katastrofeblink. Sørg for at holde øjnene åbne for disse, idet de signalerer, at de forankørende er bremset meget hvis ikke helt op.

Benzin

Blyfri 95 oktan hedder i Tyskland Super og i Kroatien Euro 95

Blyfri 98 oktan hedder i Tyskland Super Plus og i Kroatien Euro 98

Diesel kaldes Diesel.

Det kroatiske ord for blyfri er bez olova.

Benzinpriser

Priserne på benzin er svingende så der skal når det er aktuelt kigges på de aktuelle dagspriser. En tommelfingerregel er at regne med én krone pr. kørt kilometer.

Fartgrænser

Man følger trafikkens rytme (som måske er lidt for hurtig), men hvad, det gør de andre jo også, så det går nok. Pludselig er den der, de blå blink, slikkepinden og de smalle øjne under kasketten. Fandens osse! Her hjælper god dansk høflighed og et smil ligeså lidt som en avishat i silende regnvejr. Den søde ferietid kan hurtigt blive ødelagt hvis man overskrider fartgrænserne. Feriebudgettet kan ganske enkelt krakelere, hvis man ikke passer på! Hvis man ikke vil betale bøden er politiet i sin gode ret til at tage bilen i pant. Omvendt får man i nogle lande rabat ved at betale på stedet.

I Tyskland tror mange at der er fri hastighed på motorvejen, men det er efterhånden ved at være en illusion. Faktisk er der hastighedsbegrænsning på næsten 80 procent af det tyske motorvejsnet, oftest 100 km/t eller 120 km/t og visse steder helt ned til 80 km/t. Der bliver nu også slået ned på dem, der kører for tæt på den forankørende. På motorvejen bør afstanden til den forankørende ikke være tættere i meter end det halve af hastigheden. F.eks. 50 m ved 100 km/t.


Eksempler på fartgrænser By Landevej Motorvej 
Danmark  50 km  80 km  110 km 
Tyskland  50 km/t 100 km/t  Fri + 80 % hastighedsbegrænsninger 
Frankrig  50 km 90 km  130 km 
Italien  50 km  90 km  130 km 
Østrig  50 km  100 km  110/130 km 
Schweiz  50 km  80 km  120 km 
Kroatien  50 km  80 km  130 km 

Biluheld/

Kommer man ud for en ulykke i Kroatien skal uheldet meldes til politiet (telefon 92), som udfærdiger en rapport, der skal forevises ved udrejsen. Man må ifølge kroatisk lovgivning ikke forlade landet med karrosseriskader uden politianmeldelse.

Hvis man skal bruge vejhjælp i Kroatien, kan man tilkalde hjælp hos den kroatiske automobilklub HAK på telefon 987.

Har man brug for en ambulance er telefonnumret 94.

Promillegrænsen er som i Danmark 0,5

Powered by allintaCMS